divendres, 15 de gener del 2010

Contrapublicitat

El següent anunci ha estat extret de la revista Dominical del Periódico publicada el 3/1/10. Inicialment ens va sobtar la combinació de la imatge del nen plorant amb el següent eslògan: en navidad, no todos reciben lo que desean. Vam pensar que era molt irònica la combinació de la fotografia del nen amb jersei de rombes típic d’estètica adinerada, l’arbre de nadal de fons i el nen plorant. El lema publicitari sobreposat a la imatge ens indica que probablement el nen plora perquè no ha rebut els regals esperats i en canvi, la Cadena de ràdio sí: 4.819.000 oients. Segurament llegint únicament el lema publicitari no t’esperes aquesta fotografia: no t’esperes un nen occidental, blanc, ros, amb una estètica que ens indica que probablement és de família amonedada, plorant perquè no ha rebut tots els regals que esperava. Probablement t’esperes una fotografia que reflecteixi que no totes les persones al Nadal reben tot el que desitgen, però no precisament que no reben coses tant banals i superficials com poden ser els regals dels reis, el Pare Noel, el Tió, San Nicolás, Schmuzli, Babushka o altres figures nadalenques que reparteixen regals als nens i nenes. És per aquest motiu que hem traslladat l’eslògan a un altre context, amb una altre fotografia i donant per tant a l’anunci un significat completament diferent. Hem escollit una imatge d’una nena negra, pel contrast amb el nen blanc occidental; que està espantant les mosques que se li posen sobre el cap, que va vestida amb una samarreta ample, que li cobreix tot el cos i està descalça. La fotografia transmet pobresa, fam, manca de recursos i l’eslògan ironitza sobre el fet que hi ha nens i nenes que no només al Nadal no reben el que esperen sinó que durant tot l’any no reben coses tant essencials i bàsiques com són: l’aigua potable i els aliments, per a poder cobrir les necessitats bàsiques. Fent servir el mateix mètode que l’anunci, hem complementat amb xifres el missatge que volíem transmetre: la fam i la desnutrició maten anualment a 6 milions de nens i nenes, en contraposició a la xifra rècord d’oients de la Cadena Ser. Finalment, la frase Pase lo que pase eslògan que defineix la cadena i que sempre utilitza en tots els seus anuncis, tant a la ràdio, la televisió, les revistes, etc. l’hem escrit entre dos signes d’interrogació, intentant donar peu a la reflexió: passés el que passés aquesta nena estaria envoltada de fam i pobresa? Probablement no.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada